In december heb ik mijn keukenkastje leeggehaakt.
Er lagen nog wat plastic tasjes die ik normaal gebruik in de afvalemmer. Natuurlijk gebruik ik mijn eigen toffe tas, gemaakt door een vrouw in Indonesia van gebruikte reclamebanners. Oersterk, heel kleurrijk en voor de dagelijkse boodschappen. Op de fiets neem ik mijn rugtas mee voor eventuele aankopen. Toch ontkom ik niet altijd aan een plastic tasje. En dat hergebruik ik dan maar zo goed mogelijk.

Gelezen tijdschriftpapier verfrommel ik tot balletjes en daar haak ik van geknipte stroken plastic, mooie nieuwe kerstdecoratie van. Ik ben op het idee gekomen doordat ik vorig jaar van uitgehaalde wol dezelfde soort kerstballen maakte. Van mijn lieve schoonmoeder erfde ik haar ooit zelfgebreide vesten. Die heb ik allemaal uitgehaald en van deze wol maak ik kadootjes voor familieleden: in 2013 voor iedereen een oude-nieuwe kerstbal.

Met mijn plastic ballen is meteen een “goed voornemen” ontstaan: ik ga proberen een project op te zetten voor vrouwen, die vlakbij/op een vuilnisbelt wonen en omkomen in het plastic en ander recyclebaar materiaal. Vrouwen die maar nauwelijks inkomsten hebben. Deze vrouwen zouden de mogelijkheid moeten krijgen met een beetje hulp (haaknaald en schaar) een klein inkomen bij elkaar te haken. Creativiteit maakt blij, trots en verhoogd het zelfvertrouwen. En kan dus zorgen voor wat geld.

Ik ga met dit idee aan de slag.
Volgende kerst allemaal een Groene bal in de Groene boom!!